Hei kaikille,
Nimeni on Thomas Thijssen, ja olen vetäjä suomenkielisissä kielikahviloissa. Olen Münchenissä asuva puoliksi hollantilainen suomenruotsalainen. Yhdistelmä, jota ei ehkä kuule joka päivä 😄
En oppinut suomea kotona, vaan se tuli pääasiassa kiinnostukseni kautta: jalkapallon. Aluksi en osannut mitään, ja sanat kuten “minä, syötä, käänny, täällä” olivat todella vaikeita. Mutta jatkuvasti puhumalla ja tekemällä virheitä suomen taitoni parani koko ajan. Toinen iso askel oli, kun päätin suorittaa asevelvollisuuteni suomeksi ruotsin sijaan. Tämä oli äärimmäisen opettavainen kokemus, jossa minun piti puhua suomea päivittäin 24/7. Aluksi se oli hyvin haastavaa, mutta muutaman kuukauden jälkeen puhe alkoi sujua todella hyvin.
Viime vuosina olen työskennellyt aktiivisesti kielten ja monikielisyyden edistämisen parissa, pääasiassa yhdistyksen Kielilähettiläät kautta. Sieltä syntyi myös idea kielikahviloista. Parasta on pitää hauskaa oppiessa kieliä, miksi ei jakaa tätä iloa muiden kivojen samanhenkisten kanssa?
Harrastuksiani ovat musiikki, uusien ihmisten ja kulttuurien tapaaminen sekä suuri määrä salmiakkia 🍬😄
Toivottavasti nähdään kielikahviloissamme maanantai-iltaisin 😊
Mukavaa viikonjatkoa!
Terveisin,
Thomas